Thursday 3 May 2012

Fiqh al-Harakah dan Fiqh al-Hadharah


Peperangan merebut kekuasaan seolah-olah sudah menjadi sebuah kebiasaan pada zaman ini. Berdepan dengan sebuah abad yang mempunyai pelbagai cabaran, pemerintah lebih ramai yang kelihatan seakan terdesak untuk menggapai kuasa supaya berada di dalam genggaman mereka walupun keupayaan mereka untuk memerintah sebuah jamaah boleh dipertikaikan. Perebutan untuk mempunyai kuasa ini tidak sahaja berlaku di dalam parti politik, malah sebenarnya semakin melarat merebak di dalam institusi-institusi pekerjaan, pusat pengajian tinggi dan institusi-institusi lain.


Merenungi kembali kepada gerakan-gerakan ummah yang pastinya mata lebih memberi  tumpuan kepada parti politik, sebenarnya ada sesuatu yang perlu difahami dan difikirkan kembali oleh pemimpin sebelum benar-benar berani menunjukkan kejantanan mereka dalam menggalas tanggungjawab. Menyelami kembali maksud fiqh al-harakah dan fiqh al-hadharah, mungkin dapat memberi penyelesaian kepada kekalutan masa kini dalam mendepani sebuah isu mengenai kuasa.

Fiqh harakah jika dilihat dengan mata kasar dapatlah disimpulkan kepada perjuangan yang ada mestilah dalam keadaan bersama jemaah atau gerakan. Akan tetapi, pembinaan fiqh harakah juga terdapat sedikit kelemahan iaitu apabila ada anggapan di dalam kalangan pemimpin bahawa sebuah negara itu mestilah terbentuk dahulu dan kemudiannya barulah akan terbentuk hadharah. Namun realitinya, kesukaran untuk membentuk hadharah akan terjadi apabila setelah harakah telah dibangunkan, maka ramai yang terkeliru dengan ‘hadharah semasa’ yang lebih menawarkan politik demokrasi. Malah lebih menyedihkan, keadaan semasa kini yang dibaluti kemodenan telah membuatkan lebih ramai yang terperangkap dan terjerat dengan pelbagai jenis ideologi yang telah diserap masuk dalam keadaan tidak sedar.

Fiqh al-hadharah adalah sebuah penggagasan perkara yang sangat asas iaitu pembinaan pandangan alam islam yang merupakan penterjemahan aqidah islamiyyah ke dalam segenap bentuk kehidupan baik lapangan ilmu fard ain dan fard kifayah yakni sebuah kefahaman yang bersungguh-sungguh untuk menghidupkan ajaran islam itu sendiri dalam seluruh hidupnya secara peribadi,keluarga,kejiranan,jamaah,masyarakat dan sampai kepada yang lebih besar. Ini bermaksud, fiqh hadarah bukanlah sesuatu yang boleh dicipta sebegitu sahaja,tetapi memerlukan sebuah kefahaman yang jelas mengenai islam sedari kecil lagi. Persoalan mengenai solat,puasa, juga ibadah-ibadah lain sangat perlu dititik beratkan akan kepentingannya agar makna sebuah tanggungjawab itu sudah terdidik di dalam jiwa individu muslim.

 Kembali kepada konteks sebuah kepimpinan berfokus kepada perjuangan menegakkan hadharah di dalam kerangka kenegaraan, perjuangan seperti ini sebenarnya telah bermula di  dalam perjuangan menegakkan hadharah islamiyah di madinah dengan bermula di mekah sejak 13 tahun lagi. Ini termasuk 2 percubaan Hijrah iaitu ke Habsyah dan ke Taif. Ini seterusnya diikuti dengan perjumpaan dengan khabilah-khabilah dari madinah pada musim Haji dan mengislamkan mereka lalu menghantar naqib atau murabi kepada mereka bagi membina hadharah awal di sana. Di sini,dapat dilihat apa yang nabi tekankan sebelum membina asas-asas kenegaraan itu dahulu adalah ummah melalui penegasan menegakkan peribadi, biah termasuk keluarga yang beriman membina kekuatan ukhwah dan inilah yang  akhirnya membawa maksud kepada hadharah.

Namun, tidak dapat dinafikan juga bahawa harakah dan hadharah itu perlu bergerak seiring,kerana dalam pembangunan yang semakin rancak ini,ummah harus berada dalam keadaan berjamaah dan seiring kerana sebuah perjuangan yang ingin diangkat ini merupakan sebuah perjuangan yang tidak mampu dilaksanakan oleh seorang individu sahaja. Namun begitu,harus difahami juga, dalam meneruskan perjalanan perjuangan yang maha berat,besar dan mencabar ini,hadharah perlulah dibentuk agar perjuangan tidak tersesat dan tersasar dari matlamat asal. Alat yang digerakkan melalui kefahaman harakah akan menggerakkan sebuah perjuangan. Jika perjuangan itu adalah sebuah perjuangan islam,maka ia akan menggerakkan hadharah islamiyyah,tetapi jika ia merupakan wadah sekular,maka hasilnya pasti akan menjadi hadharah sekular. Menggerakkan harakah tanpa pemahaman terhadap hadharah akan membuatkan sebuah perjuangan itu seolah-olah kehilangan roh kerana pada akhirnya jamaah akan terpesona dengan ‘keindahan’ nikmat-nikmat duniawi yang menggoda. Akhirnya,sebuah perjuangan tidak lebih hanya akan bersifat perjuangan materialistik dan setiap ahlinya akan banyak bersifat ‘nafsi-nafsi’ yakni mempunyai kepentingan sendiri. Malahan, permasalahan jamaah yang terlalu taksub sehingga tidak boleh ditegur juga akan menjadi semakin melarat-larat dan merebak kepada generasi lain seperti sebuah virus yang tak mampu dibuang!

Sebagai kesimpulannya, haruslah difahami bahawa harakah itu adalah sesuatu yang mampu bertukar-tukar seiring dengan peredaran zaman. Tetapi,jika asas pemahaman hadharah itu adalah kuat, maka sebuah gerakan itu dapat bertahan dengan prinsip yang tidak mampu diubah oleh sesiapa sekalipun walaupun diserang bertubi-tubi dengan pelbagai bentuk ideologi yang terkadang seakan mengarut untuk difahami oleh akal yang sihat seperti sekularisme. Golongan yang disebut di dalam al-quran sebagai ulul albab adalah golongan intelektual yang mampu berfikir secara kritis dan bukan sahaja hanya tertumpu di dalam buku. Maka, dalam proses menggerakkan harakah, pemantapan hadharah perlu diseiringkan dengan pelbagai jenis ilmu yang dapat menepis serangan bertalu dari pihak musuh.

Rujukan daripada Ibn Ramadhan,Wan Ahmad Fayhsal dan Dr.Amran Muhammad

No comments:

Post a Comment