Tuesday 15 May 2012

Pesta Demokrasi Kampus Yang Tidak Kunjung Tiba

Negara kita mengamalkan sistem pemerintahan yang berbentuk demokrasi. Secara amnya, sistem demokrasi ini bermaksud suatu cara membuat sesuatu keputusan secara bersama dan kolektif. Sistem ini bukan sahaja digunakan untuk perihal yang besar seperti pemerintahan negara sahaja, malah sekecil-kecil perkara seperti perlantikan ketua kelas atau pengerusi kelab juga menggunakan sistem ini.


Sistem demokrasi adalah suatu bentuk idea, dan salah satu cara untuk mengaplikasikan atau merealisasikannya adalah dengan cara pilihan raya. Dalam konteks pemerintahan negara, rakyat yang layak mengundi akan membuang undi pada sekurang-sekurangnya 5 tahun sekali seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. 

Proses pilihanraya yang dijalankan haruslah mematuhi beberapa prinsip asas idea demokrasi tersebut. Secara logiknya, jika idea demokrasi itu tidak ditepati, maka proses mengaplikasikan idea tersebut ternyata sia-sia sahaja. Antara prinsip asas yang dimaksudkan termasuklah partisipasi rakyat dalam sistem itu sendiri. Oleh itu, jika pilihanraya diadakan, namun tidak ada partisipasi rakyat, maka sistem demokrasi itu tidak mencapai maksud sebenarnya. 

Pastispasi bermaksud keterlibatan secara langsung atau tidak langsung seseorang itu terhadap sesuatu perkara. Dalam konteks perbincangan kita ini, partisipasi itu bermaksud keterlibatan rakyat sebelum, semasa dan selepas sesuatu keputusan dalam pemerintahan negara dibuat. 

Seperti dalam ‘Benarkan Pelajar IPT Anggotai Politik’, tulisan Dato’ Saifuddin Abdullah menyebut;

“Dalam demokrasi, konsep partisipasi rakyat, adalah merujuk kepada pendekatam normatif yang melihat partisipasi bermatlamatkan bukan sahaja mempertahankan fungsi institusi demokrasi, tetapi juga untuk memantau perlakuan elit politik. Ia memerlukan partisipasi rakyat yang aktif seperti perbincangan khalayak, keterlibatan dalam proses membuat keputusan dan mengambil tindakan politik.”

Konsep partisipasi boleh diterjemahkan dalam bentuk suara atau pendapat, himpunan secara aman dan berpersatuan seperti mana yang disebut dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan sebagai Kebebasan Asasi setiap warganegara. Ketiga-tiga perkara ini merupakan hak-hak rakyat yang mendasar sebagai cara atau saluran yang dibenarkan dalam usaha memenuhi tanggungjawab partisipasi mereka.

Seperti dalam ‘Kebebasan Dan Hak-Hak Asasi Di Bawah Perlembagaan Persekutuan – Satu Analisis Umum’ oleh Prof Dr. Abdul Aziz Bari;

“Perlu ditegaskan bahawa ketiga-tiga kumpulan hak di bawah Perkara 10 ini adalah hak-hak yang amat penting dalam proses demokrasi. Sukar hendak dibayangkan bagaimana sebuah demokrasi boleh beroperasi sebagaimana seharusnya tanpa ketiga-tiga hak yang mendasar ini. Ketiga-tiga hak ini adalah landasan dan saluran yang amat penting yang sekaligus berfungsi mengelakkan politik yang bercirikan keganasan. Dengan kata lain kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan tidak boleh dinafikan sekiranya kita mahu memanggil sistem kita sebuah demokrasi yang tulen.”

Ketiga-tiga hak asasi ini haruslah difahami sebagai suatu hak yang secara semula jadi wujud sejak lahir lagi. Walaupun hak ini disebut dalam Perlembagaan, ia tidaklah dikurniakan oleh penggubal Perlembagaan itu atau mana-mana pemimpin kerajaan atau ahli Parlimen, tetapi ia sebenarnya adalah kurnian Tuhan. 

Walaupunbagaimanapun, hak tersebut tidak semestinya dapat digunakan secara maksimum jika ia tidak dikembangkan atau dilatih penggunaannya. Seorang pemidato atau pendebat dalam suatu pertandingan contohnya memerlukan keberanian untuk bersuara dan mengeluarkan pendapat yang hanya boleh dipupuk melalui latihan dan pendedahan yang mencukupi. Inikan pula rakyat yang ingin berpartisipasi mengeluarkan pendapat tentang perihal pemerintahan negara. 

Tentu sekali dalam mengaplikasi hak tersebut, latihan atau pembudayaan dan pendedahan berbentuk informasi amatlah diperlukan. Ia tidak boleh sekadar berlegar dalam dunia teori dan ayat muluk semata, tetapi harus diterjemahkan dalam kehidupan seharian, terutama yang berkaitan kehidupan bermasyarakat yang melibatkan rakyat ramai.

Untuk mendapat kesan yang membumi, pendidikan politik haruslah disediakan dari peringkat sekolah atau institusi pendidikan lagi. Budaya demokrasi perlu ditanam dari awal dan latihan secara langsung harus dijalankan. 

Seperti apa yang dijalankan di universiti tempatan pada setiap tahun iaitu apa yang dinamakan PilihanRaya Kampus adalah satu perkara yang positif dan bertepatan dengan pendidikan politik yang dimaksudkan. Sepanjang tempoh diadakan pilihanraya kampus ini, masyarakat kampus seperti berpesta demokrasi dengan melatih diri membina ideologi perjuangan kumpulan, membuat manifesto Pilihanraya,  berkempen, dan akhir sekali, membuang undi yang mana melibatkan hampir keseluruhan warga kampus.

Namun, dengan pengunguman baru yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran Tinggi menangguhkan Pilihanraya Kampus sehingga bulan September ternyata mengecewakan ramai pihak. Timbalan Naib Canselor HEP UM Prof Rohana Yusof telah memaklumkan bahawa Pilihanraya Kampus pada September ini kerana mahu menunggu AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti) selesai dibahaskan di parlimen. Makluman diberikan kepada Bekas Setiausaha MPMUM, Hawari Zakaria.

Hal ini menyebabkan rasa tidak puas hati beberapa kumpulan dan aktivis mahasiswa termasuk Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Pro-Mahasiswa Nasional dan Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS). Pada Mac lalu, mereka telah berhimpun secara aman di Putrajaya membantah keputusan Kementerian tersebut dan menuntut Pilihanraya Kampus diadakan secepat mungkin.

Pihak universiti dan Kementerian tidak mempedulikan tuntutan mahasiswa, malah secara autokratik mengumumkan akan perlantikan segelintir mahasiswa yang dikira sesuai oleh Pentadbiran Universiti untuk memegang jawatan yang dikenali sebagai ‘Executive Caretaker’. 

Hal ini ternyata merencatkan proses kematangan mahasiswa dalam sistem demokrasi kerana daripada keputusan untuk menunda tarikh pilihanraya sehinggalah ke perlantikan ‘Executive Caretaker’ tersebut dibuat secara autokratik dengan tidak langsung mengambil pendapat sepakat mahasiswa. 

Baru-baru ini, Pro-Mahasiswa Nasional (PMN) dalam sidang media mereka mendedahkan tentang Ops 2020 yang mana mereka dakwa merupakan sebuah operasi yang didalangi Pejabat Perdana Menteri untuk mempengaruhi undi mahasiswa pada Pilihanraya Umum akan datang. Jurucakap mereka juga mendakwa ‘penangguhan pilihanraya kampus juga menunjukkan pentadbiran kampus bertindak "mengikut telunjuk Umno."’. 

Sehingga kini, pesta demokrasi kampus masih tidak kunjung tiba. UniSZA tidak terlepas dari polisi yang tidak demokratik ini, dan Majlis Perwakilan Pelajar UniSZA, tanpa segan silu terus menggunakan nama Majlis tersebut, sedangkan secara atas kertas, mereka bukan lagi wakil pelajar, tetapi hanya sekadar ‘pelajar merangkap separa pegawai’ tanpa gaji. 

Mantan Presiden MPP lepas, yang kini juga merupakan ahli ‘Executive Caretaker’ tersebut, dalam menjawab isu ini cuba merelevankan tindakan tidak demokratik Pentadbiran Universiti dan Kementerian ini dengan mengatakan bahawa penangguhan dibuat kerana sistem semester yang berbeza antara pelajar diploma dan ijazah di UniSZA. 

Dan beliau juga menambah isu mahasiswa di universiti lain bukan hal ‘keluarga UniSZA’, malah kita tidak sepatutnya terikut-ikut dengan gerak kerja mahasiswa di universiti lain terutamanya di Lembah Klang. Ternyata bahawa kerangka luas demokrasi gagal difahami oleh mantan Presiden MPP tersebut.

Suatu mekanisme khusus haruslah diselidiki untuk mengatasi masalah tersebut tanpa mengorbankan kerangka luas pendidikan politik dan demokrasi di kalangan mahasiswa. Janganlah kita hanya mengikut telunjuk pihak atasan, dan cuba melogikkan semua polisi yang dibuat tanpa memikirkan baik dan buruknya. 

Peri penting ‘Pesta Demokrasi’ di Kampus haruslah difahami dan dihadam falsafah dan tujuan disebaliknya. Pilihanraya kampus sesungguhnya merupakan salah satu cara dan medan latihan bagi mahasiswa memahami konsep dan seterusnya berpartisipasi dalam sistem yang merupakan tunjang negara kita. Dikhuatiri kelak, dengan pembudayaan autokratik seperti dalam isu penangguhan Pilihanraya kampus ini, politik dipandang semakin negatif dan tahap partisipasi mahasiswa dalam demokrasi semakin berkurangan, seterunya menidakkan sisi baik sistem tersebut. 

No comments:

Post a Comment